Di Kala Ada Yang ‘Cabut’ Tudung, 4 Selebriti Ini Pilih Untuk Pakai Tudung. Alhamdulillah!

Bahkan isu selebriti memilih untuk tidak lagi mengenakan hijab bukanlah sesuatu yang baru mahupun mengejutkan kerana ia telah pun dilakukan oleh beberapa artis wanita semenjak dua menjak ini.

Menyatakan bahawa mereka ‘belum bersedia’ dan ‘iman tidak kuat’ antara alasan yang biasa didengari apabila bertanyakan perihal isu ini.

Namun begitu, dikala selebriti lain memilih untuk membuka tudung, lain pula ceritanya dengan 4 orang selebriti ini:

1. Jihan Muse

Pelawak dan pengacara terkenal, Jihan Muse telah mencuri tumpuan ramai apabila beberapa foto dirinya mengenakan tudung ketika bercuti bersama keluarganya di Jepun tular di laman sosial. Ekoran perkara itu, rata-rata netizen memuji perubahan Jihan.

“Doakan saya masih diterima untuk bekerja dalam bidang ini lagi sebab saya memang suka kerja saya,” tulisnya di laman Instagram.

Pada masa yang sama, Jihan turut berterima kasih di atas sokongan dan doa orang ramai terhadap penghijrahannya itu.

Menurut Jihan, dia mengakui sudah lama terdetik untuk bertudung namun macam-macam yang mengganggu fikirannya sehingga niat itu tertangguh. 

Bagaimanapun keinginannya itu kembali apabila tular #10yearschallenge di Instagram baru membuatkan Jihan terfikir panjang. Selain itu, program penghijrahan Mizz Nina juga turut membantu.

“Ketika tular gambar #10yearschallenge yang membandingkan gambar 2009 dan 2019, saya mula terfikir untuk berubah. Saya juga ada menonton program penghijrahan Mizz Nina.

“Perkara itu turut buka hati saya untuk muhasabah diri dan berubah secara perlahan. Sebenarnya saya tidak berani membuat kenyataan sudah bertudung sepenuhnya kerana tidak tahu dugaan akan datang,” jelasnya.

2. Tunku Hanis

Pelakon Tunku Hanis atau nama penuhnya Tunku Norhanis Tunku Salman telah mula tampil berhijab akhir tahun lepas. Bukan itu sahaja, foto tidak bertudungnya juga tidak lagi kelihatan lagi di laman Instagram miliknya.

Baru-baru ini, Tunku Hanis yang merupakan sahabat baik kepada pelakon, Fathia Latiff, telah memuat naik satu gambar bersama pelakon terbabit beserta dengan caption yang seolah-olah memberi kata-kata semangat kepadanya dan berjanji akan sentiasa berada di belakang pelakon penuh k0ntr0versi itu.

 
 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Susah senang sama-sama! No matter what happen i got your back! Allah tengah duga kau supaya kau tau DIA sayangkan kau & ituje cara nak buat kau / kita ingat DIA. Mana mungkin DIA tak tau hati budi kau cuma perangai tu je sikit eh! TOLONG EH FATIYA! Haha! Tak apa, kita manusia kena selalu belajar yang tak boleh nak ditegur tu yang susah! Bila manusia tegur sebab sayang tetapi dihina dicaci diumpat digosip diperli 🤣 tak apa! DIA akan datangkan teguran dari DIA! Macam aku, selalu tak dengar cakap orang sekali DIA nak tegur, DIA betullll tegurrr habisss! Hahaha! Semakin i dewasa semakin diri ini mengagumi setiap inci kerja tuhan & tiada yang benar melainkan yang benar iaitu hidup yang tiada ujian seumpama hidup tidak dipedulikkan tuhan! Orang yang sentiasa tenang & sabar dalam setiap dugaan dengan hati yang benar-benar bersih pasti menang! Bye! ❤ Korang hentam dia dengan puluhan batu pun @fatiyalatiff tetap sahabat saya! Dia pun nak potong pendek jugak! Hahaha! TAK KENA! Kau dengan grekkk kau perlu berpisah tiada eh! Lagi elok tutupje senang cerita! 💋 #TakPerluNakPujiKeApaNantiMasyarakatBenci #TakMakanDekPujianTAKMATIAkanKejian #SayaTulisApaIsiHatiSaya #Bye

A post shared by Miss TH (@tunkuhanis) on

Pada masa yang sama, Tunku Hanis turut mengakui dalam dia meniti usia dewasa, dia semakin mengagumi Allah SWT dan makin dia sedar bahawa kehidupan ini perlu disulami dengan ujian.

Katanya, “Semakin saya dewasa, semakin diri mengagumi setiap inci kerja Tuhan dan tiada yang benar melainkan yang benar iaitu hidup yang tiada ujian seumpama hidup yang tidak dipedulikan Tuhan.”

“Orang yang sentiasa tenang dan sabar dalam setiap dugaan dengan hati yang benar-benar bersih pasti menang!” tambahnya lagi.

3. Norazah Redzuan (Isteri kepada Mark Adam)

Penampilan berhijab dan lebih sopan isteri kepada penyanyi dan pelawak, Mark Adam iaitu Norazah Redzuan selepas pulang dari menunaikan ibadah Umrah awal tahun ini mendapat perhatian ramai.

“Alhamdulillah, saya bersyukur dan gembira dengan penghijrahan isteri. Sejak pakai tudung, dia semakin cantik,” kata penyanyi tersebut.

Menurut Mark Adam, keputusan berkenaan adalah di atas isterinya sendiri malah tiada sebarang paksaan. Namun, penyanyi ini berharap isterinya akan terus istiqamah dalam memakai tudung.

Tambahnya lagi, “Sejujurnya, saya suka melihat dia pakai tudung. Sebagai suami, saya sangat gembira. Pada awalnya terkejut juga sebab dia tak ada cakap apa-apa pun. Tetapi itu keputusannya sendiri.”

“Paling penting, setiap keputusan dibuat haruslah istiqamah. Saya juga berdoa semoga hubungan kami ini sentiasa dipelihara dan dalam lindungan Allah SWT,” ujarnya.

Mark atau nama Islamnya, Mark Adam Fikri Abdullah telah mendirikan rumah tangga pada tahun 2003.

4. Nur Syahirah A. Rahman (Isteri Fad Bocey)

Pelawak, Fad Bocey, bukan sahaja bersyukur bahkan hatinya juga bertambah tenang apabila isterinya, Nur Syahirah, kini memilih untuk berpenampilan berhijab.

Disebabkan perubahan ini, rakan artis dan peminat telah memuji isteri pelawak tersebut yang dikatakan makin anggun apabila mengenakan hijab.

Melalui satu perkongsian dalam Instagram milik suaminya, Nur Syahirah telah mendedahkan sebab utama dia mengambil keputusan untuk berhijrah.

Nur Syahirah atau lebih mesra disapa Sya itu berkata bahawa dia kerap bermimpi hari kiamat dan satu persatu ahli keluarga meninggalkannya.

 
 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Bermula episod baru ,tak la niat tulis utk tunjuk baik tapi sekadar nak berkongsi .sebenarnya niat dah lama .dan dah lama sy kumpul tudung .tapi biasala iman kita turun naik ,kadang tengok org cantiknya bertudung .tapi bila pakai rasa mcm tk yakin .mashaAllah bukan mudah istiqamah tu .tapi satu masa tu hampir setiap hari ,sy selalu dlm keadaan resah .klu kemana mana mesti otak pikir klu eksiden mati mcm mna .sampaikan setiap hari mimpi kiamat .mimpi family satu satu tinggalkan sy .sy selalu crita dgn fad sy mimpi buruk tapi without no reaction from him sy jdi trtanya tanya kenapa rsa ni buatkan sy resah tk brhenti pkir .sampai la satu hari tu sy dpt satu mimpi yg mmg sy tkot utk terima .sy mimpi sy mati tinggalkan anak2 .bila bangun rasa sedih rasa sayu .sebab kita yg setiap pagi mandikan anak2 ,siapkn anak2 pegi school ,hantar school ,balik masak utk anak suami dan pastikan semuanya kenyang dan tk lapar .tapi klu sy tkda nt sapa yg akan buatkan semua tu(jgn berani nak kahwin lain) .anak2 sapa yg akan uruskan .takut sgt walhal jalan yg Allah tulis kita kena redha terima semuanya .lama sy cri apa sebenarnya yg Allah nk tunjukkan .pernah dkt satu tmpt tu sy msuk dlm keadaan aurat tk sempurna utk solat ,dan banyak mata yg pandang pelik .tapi abaikan sbb Allah tau niat kita .lepas solat sy akan baca alquran yg ada terjemahan supaya sy dpt cri apa yg kurang dlm diri .sy selalu refer kwn2 .salah sorangnya @syashamsul .dia slalu ckp slow slow .bukannya nk ckp pakai tudung ni kita dh jdi ckup baik ckup sempurna tapi bila kita bertudung moga kita kearah yg lebih baik .takda satu pun manusia sempurna tapi kita cuba la utk cari kesempurnaan tu .takda paksaan dri suami tpi kenapa kita sbg isteri tk boleh korbankan benda tu .satu ceramah yg sy dgr dri youtube ,tidak akan cium bau syurga bagi seorang wanita yg tidak menutup auratnya .sy masih belajar dan belum sempurna menutup aurat .moga ada yg dpt bimbing sy .ramai sgt yg dm yg whatsapp ,semuanya bgi semangat .tktau nak ckp rasa tu mcm ramainya yg syg kita sebenarnya .19 jan hari first sy bertudung sepenuhnya .satu rasa yg tktau nk gmbrkan tapi hati tu rasa lapang .rasa luas .rasa lega .doakan sy terus istiqamah ❤️

A post shared by FAD & SYAHEERA (@fadbocey) on

Tambah Sya lagi, memilih untuk memakai tudung bukanlah menunjukkan yang seseorang itu baik dan sempurna namun apabila sudah mula bertudung, ia boleh membawa diri ke arah yang lebih baik.

Katanya, “Tak ada satu pun manusia sempurna tapi kita cuba untuk cari kesempurnaan itu. Tiada paksaan dari suami tapi kenapa kita sebagai isteri tidak boleh korbankan perkara itu?”

“Satu ceramah yang saya dengar dari YouTube, tidak akan cium bau syurga bagi seorang wanita yang tidak menutup auratnya. Saya masih belajar dan belum sempurna menutup aurat. Moga ada yang dapat bimbing saya,” ujarnya.

Alhamdulillah.

Moga dengan penghijrahan mereka ini dapat membuka pintu hati selebriti dan wanita lain untuk turut sama menutup aurat. 🙂

 

Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!
Jangan Lupa Juga Untuk Follow Kami di @SinarViral

Sumber:  Saysislamik

Apa kata anda?

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*